Taşıyabildiği Tonajdan Dolayı Bir Zamanların Efsanesi Olan “Elli Ayak” Kamyonlar, Tıpkı Diğerleri Gibi Neden ‘Birdenbire’ Yasaklandı?

Ülkemizde, taşımacılık çözümleri için çok dingil sayısına sahip araçlar tercih ediliyor, elli ayak da ilk kez karayolunda bu sebeple kullanıldı.

Türkiye’de zaten kırk ayak olarak da bilinen bir kamyon tipi vardı. Elli ayağın ondan tek farkı, tekerlerinin daha fazla olmasıydı. Madem aynılardı, neden elli ayaklar ülkemizde yasaklandı?

Elli ayak kamyonlar, bir tırdan alınan verimi almayı sağlıyordu.

Vazgeçilmez olma sebeplerinden biri, hatta en önemlisi belki de buydu. Normalde tırlara karşı bu kamyonlar, oldukça avantajlı bir konumdaydı. Dorsedeki ekstra lastik ve bu lastiğin köprü geçiş ücreti, bu dorsenin bakım masrafları ve karayolları geçiş ücreti pahalılığı derken 10×2 kamyonlar, âdeta bulunmaz hint kumaşıydı.

Sadece iki teker fazlalığıyla tır ile aynı tonajı taşıma kapasitesine sahiplerdi. 14 adet lastiğinin 8’i dingiller aracılığıyla kalkabiliyordu. Bu da hâliyle köprü geçiş maliyetini yarıya indiriyordu.

İlk elli ayak, 2004’te Ford’un D40H serisi ile satışa çıkarılmıştı.

Başta o kadar benimsenmese de az bir zaman geçtikçe kullanımı da arttı. BMC, Askam gibi üreticiler pazar paylarındaki yerlerini alacakken hiç beklenmedik bir şey oldu. Karayollarından bir müdahale geldi.

Karayollarının bu müdahalesi, ülkemizdeki taşımacılığın suistimal edilmemesi adına gelmişti. Aracın aşırı tonajlı kullanımından doğacak zararlarının önüne geçebilmek için bu kamyonların uzun yolda kullanımı yasaklandı.

Çünkü karayolları, bu araçların tek parça yükler ve kısa mesafelerde kullanılmasını istiyordu.

İstiyordu istemesine ama güzel ülkemizin vatandaşlarının bu durumu suistimal edeceği pek de öngörülemez bir şey değildi. Dolayısıyla kısa bir süre sonra meşhur elli ayakların üretimi durduruldu ve satışlarına son verildi.

Peki satılan araçlara ne oldu?

Başta toplatılmaları kararı alınsa da bu karardan vazgeçildi. Mevzuatta yer alan özel maddeli ruhsatlı olanlar, karayollarında kalmaya devam etti. Ancak elli ayak o kadar sınırlı sayıdaydı ki bu kamyonu yeniden geliştirme çalışmaları bile gerçekleşti. Fakat pek başarılı olamadı.

Adını bir efsane olarak duyuran bu elli ayak kamyonlar, isim değerini hâlâ ilk günkü gibi koruyor.

Kaynaklar: Taşımacılar, Karayolları Trafik Yönetmeliği

Otomobillerle ilgili diğer içeriklerimiz:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

beylikdüzü escort
beylikdüzü escort
taksim escort
bakırköy escort
avcılar escort
esenyurt escort
beylikdüzü escort
istanbul escort
istanbul escort
bahçeşehir escort
bakırköy escort
şirinevler escort
şişli escort
esenyurt escort
avcılar escort
pendik escort
barn festival
pragmatic slot oyunları
egt oyna
betmarlo
bonus hunt">bonus hunt
aresbet
tombala oyna
sweet bonanza
betibom
dog house megaways
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
wild west gold oyna
markaj giriş
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
sugar rush
sweet bonanza
diyarbet
diyarbet
trwin
big bass bonanza oyna
gates of olympus oyna
egt oyna
betingo
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
casipol
aviator oyna
aviator giriş
aviator bahis
tombala
Gebze Escort
jojobet
jojobet giriş
Betmarino
Maltcasino
Noktabet
Pokerklas
Klasbahis
Betingo
Avrupabet
Betcio
Pashagaming
Pusulabet
Betexper
Betsmove
Slotbar
Betnano
Galabet
Betexper
Cratossporting
Dumanbet
Elexbet
Favorislot
aresbet
footer link satın al
tanıtım yazısı satın al
backlink satın al