Maarif Platformu’ndan sınav baskısına ve merkezi eğitim sistemine karşı yeni vizyon

“`html

Maarif Platformu

‘nun Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İnsan Vakfı Bursa Şubesi iş birliğiyle düzenlenen “Yeni Bir Ölçme Değerlendirme Vizyonu Çalıştayı” başarılı bir şekilde tamamlandı.

17-18 Mayıs tarihlerinde Bursa’da gerçekleştirilen çalıştayda, Türkiye’nin eğitim sisteminde yaşanan yoğun sınav baskısı detaylı bir şekilde ele alındı.

Katılımcılar, sınavların “zorlayıcı ve bunaltıcı” etkilerinden kurtulmanın yollarını bulmaya çalıştı.

Çalıştay Görseli

Paydaşlar, mevcut eğitim sistemini inceledi

Çalıştaya katılan eğitimciler, akademisyenler, iş dünyası temsilcileri ve sivil toplum kuruluşları, mevcut eğitim sistemini derinlemesine değerlendirdi ve geleceğe dair köklü çözüm önerileri geliştirdi.

Programa Bursa Milli Eğitim Müdürü ve İstanbul Milli Eğitim Müdürü yardımcısı da katıldı.

Maarif Platformu Başkanı ve Çalıştay Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Osman Çakmak, çalıştayın sonuçları hakkında açıklamalarda bulundu.

Prof. Dr. Osman Çakmak
Merkeziyetçi ve katı müfredatının üzerindeki sınav baskısı ve eğitimdeki yapısal sorunların çözülebilmesi için değişim şarttır, diyen Çakmak, çalıştay sonuçlarını paylaştı:

“Merkeziyetçi yapıdan kurtulma zamanı”

“Çalıştayın en önemli çıktısı, merkeziyetçi ve katı müfredat anlayışından kurtulmadıkça sınav odaklı sistemin ve eğitimdeki sorunların çözülemeyeceğidir. Eğitimin gerçek anlamda iyileşmesi için yetkilerin yerel düzeyde paylaşılması, müfredatta esneklik sağlanması ve tüm paydaşların sürece dahil edilmesi kritik bir öneme sahiptir.

Eğitim Gelişimi
Türk eğitim sistemindeki merkeziyetçi yapının neden olduğu üç ana sorunun altını çizdik:

• Sınav Odaklı Yapı:

Tek tip müfredat ve üstten verilen kararlar, başarıyı ölçmek için standart ve merkezi sınavları zorunlu hale getiriyor. Bu durum, öğrencilere eşit ve etkili bir ölçüm imkanı sunmamakta ve öğrenme süreçlerini olumsuz etkilemektedir.

• Hantal Yapı:

Bürokratik süreçlerin merkezi sistemde toplanması, hızlı çözümler üretmeyi zorlaştırıyor, eğitim sistemində genel bir yavaşlama ve duraklama yaratıyor.

• Standart Müfredat:

Merkeziyetçi yapı, tek tip ve baskıcı müfredatın uygulanmasına neden oluyor; bu durum öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin beklentilerini görmezden gelerek eğitimde esnekliği azaltıyor.

Eğitim Sorunları

“Başarı anlayışını yeniden gözden geçirmeliyiz”

Çalıştayda, eğitimin nihai hedefinin hem dünya hem de ahiret mutluluğu olduğuna vurgu yapıldı. Ayrıca, eğitim sisteminin mevcut haliyle öğrenci performansını sadece sınav sonuçlarına dayandırmasının sakıncalı olduğuna dikkat çekildi. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) çerçevesinde eğitimin sosyal ve duygusal boyutları da önem taşımaktadır.

Batılı eğitim modellerinin Türkiye’nin toplumsal dinamikleriyle örtüşmediği, bu nedenle uygulanmasının özgün başarılar getirmediği ve ülkenin eğitim alanında istismar edildiği ifade edildi. Eğitimde bireyin manevi ve ahlaki gelişimini de göz önünde bulunduran bir yaklaşım benimsemenin gerekliliği belirtilmiştir.

Eğitim sistemi, yalnızca sınav sonuçlarına bağlı kalmamalı; çünkü bu durum, eğitim kurumlarının itibarını zedelemekte ve adaletsizlik algısını güçlendirmektedir. Sınav odaklı olan eğitim anlayışının, öğrencilerin becerilerini ve ilgilerini göz ardı etmesi, onları yeterli donanım olmadan üniversiteye yönlendirmesi önemli bir sorundur.

Yeni Eğitim Yaklaşımları

“Yeni bir ölçme ve değerlendirme sistemi şart”

Çalıştayda, mevcut sınav sisteminin gençleri meslek öğrenme konusunda yönlendirmekten çok sınavlara ve diplomalara odaklanmasına dikkat çekildi. Okulların birer sınav hazırlık merkezi haline gelmesi, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini kısıtlamaktadır.

Yeni bir ölçme ve değerlendirme sisteminin hayata geçirilmesi gerektiği, bu sistemin yerel ihtiyaçlara duyarlı ve bireylerin becerilerini ölçen bir yapı içinde olması gerektiği vurgulandı. Çalıştayda, mesleki eğitime ağırlık verilmesi ve yeni öğrenme süreçlerine uygun sistemlerin geliştirilmesi gerektiği yönünde fikir birliğine varıldı.

“Müfredat ve merkezi sınavlar arasında uyum sağlanmalı”

Çalıştayda, yeni müfredatın mevcut merkezi sınav sistemi ile nasıl bir uyum içinde olacağı konusundaki belirsizlikler ortaya kondu. Yeni müfredatın hedefleri ve uygulama yöntemleri hakkında net bir çerçevenin sağlanması gerektiği ifade edildi.

Yetenek temelli eğitim modeline geçiş önerisi

Çalıştayda, tarihi medeniyetler olan Selçuklu ve Osmanlı dönemlerindeki gibi yeteneklere dayalı bir eğitim modeline geçilmesi gerektiği dile getirildi. Bu model ile mevcut merkeziyetçi ve sınav odaklı sistemin dışına çıkılabileceği ifade edildi.

Eğitim başarılarının sırrı üzerine

Dünya örneklerinde eğitim başarılarının temelinde uzun süreli zorunlu eğitim anlayışından vazgeçilmesi yatmaktadır. Bu ülkelerde, bireysel yetenekler erken yaşta keşfedilmekte ve öğrenciler, ilgi ve yönelimlerine göre farklı eğitim programlarına yönlendirilmektedir.

“Bireyselliği tehdit eden kalıplara son verilmeli!”

Öğrencileri tek tip sınavlarla değerlendirmek, eğitimin değerini düşüren ve bireysel potansiyeli sınırlayan bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Eğitim sisteminin, öğrenci çeşitliliğine ve bireysel farklılıklara saygı gösteren esnek bir yapıda olması gerektiği vurgulandı.

Yapay zekâ ile eğitim sürecini güçlendirme

Özellikle yapay zekanın, öğrenci tanıma ve değerlendirme süreçlerinde aktif bir biçimde kullanılması gerektiğine inanılmaktadır. Bu sayede öğrencilerin bireysel öğrenme stilleri ve yetenekleri daha iyi anlaşılabilir.

Çalıştayda, detaylı bir müfredat yerine, esnek olan ve okulların özgün ihtiyaçlarına göre uygulanabilir bir müfredatın önemine dikkat çekildi. Valilikler ve eğitim kurumlarına, yerel ihtiyaçlara uygun müfredat geliştirme yetkisi verilmesi gerektiği vurgulandı.

Katılımcılar, önerilen modelin bazı riskler taşıdığına dair endişelerini ifade etse de, bireylere güvenilmesi ve yetki devri ile eğitimde daha etkin bir sistem yaratmanın mümkün olduğu ifade edildi. Bu esnek yaklaşımın toplumsal ihtiyaçlara yanıt verecek şekilde geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapıldı.

Eğitim dünyasında bu kapsamlı tahlil ve önerilerin, gelecekteki eğitim politikalarına yön vermesi bekleniyor. Bu çalıştayın ortaya koyduğu sonuçların, Türk eğitim sisteminin geleceğinde olumlu izler bırakacağına inanıyoruz.

“`

Related Posts

MSÜ tercih sonuçları ne zaman açıklanacak, açıklandı mı 2025? Milli Savunma Üniversitesi yerleştirme sonuçları nasıl öğrenilir?

MSÜ tercih yerleştirme sonuçları PERTEM sorgulama ekranı için adayların gözü kulağı yapılacak duyurulara çevrildi. ÖSYM MSÜ tercih sonuçları büyük bir dikkatle bekleniyor. MSÜ sonuçları son dakika açıklandı mı, sorusu askeri adaylar tarafından PERTEM sonuç sorgulama ekranı üzerinden takip ediliyor. Milli Savunma Üniversitesi (MSÜ) 2025 Askeri Öğrenci Aday Belirleme Sınavı’nın (2025-MSÜ) ardından tercih süreci, 24 Mart-18 Nisan 2025 tarihleri arasında tamamlandı. ÖSYM tarafından 23 Şubat 2025’te gerçekleştirilen sınavın sonuçları 18 Mart’ta açıklanmış, adaylar bu puanlarla Kara, Hava, Deniz Harp Okulları ile Astsubay Meslek Yüksekokulları için tercihlerini “personeltemin.msb.gov.tr” adresinden yapmıştı. MSÜ tercih sonucu sorgulama ekranından adaylar yerleştirme sonuçlarını öğrenebilecekler. Şimdi gözler, MSÜ tercih sonuçlarının açıklanacağı tarihe çevrildi. Peki, 2025 MSÜ tercih sonuçları ne zaman, ayın kaçında duyurulacak?

MEB’in beden eğitim dersi hamlesine eğitim sendikalarından tepki: Çocukların gelişimine vurulan bir darbe

Eğitim sendikaları, MEB’in beden eğitimi dersini programdan çıkarmasını “çocukların çok yönlü gelişimine vurulan bir darbe” olarak değerlendirdi.

YKS ne zaman 2025? YKS’ye kaç gün kaldı? Geri sayım başladı…YKS sınav giriş belgesi alma ekranı

YKS sınav yerleri için geri sayım başladı. YKS sınav giriş belgesi alma ekranı ÖSYM AİS ekranı üzerinden takip ediliyor. 3 oturum için YKS sınav giriş yerleri açıklanmasıyla birlikte YKS geri sayım sayaç başlayacak. Üniversite sınav giriş belgesi ile adaylar hangi okulda sınava gireceklerini öğrenecek. Adayların sınav giriş belgelerini oturum öncesinde ve içerisinde yanında bulundurmaları gerekiyor. Peki, YKS ne zaman 2025? YKS’ye kaç gün kaldı? İşte, Üniversite sınavı 2025 tarihleri…

LGS için ‘başarı’ sözleşmesi

Sosyal bilgiler öğretmeni Metin Özdamarlar, LGS’ye hazırlanan öğrencilerine ‘Başarı Sözleşmesi’ imzalattı. Aynı uygulamayı iki yıldır sürdürdüklerini söyleyen Özdamarlar, “Başarı sözleşmesiyle geçen yılın puan sıralamasında il 3’üncüsü olduk” dedi.

Samsun Devlet Opera ve Balesinin “çocuk korosu” konser verdi

Samsun Devlet Opera ve Balesinin “çocuk korosu” konser verdi

Aşçılık öğrencileri yarıştı…Birinciliği kırmızı pancarlı, cevizli tarhana aldı

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından bu yıl ikincisi düzenlenen ‘MEB Uluslararası Gastronomi Festivali ve Aşçılık Yarışması’nda kazananlar belli oldu. Mesleki ve teknik Anadolu liselerinin yiyecek içecek hizmetleri bölümü öğrencilerinin katıldığı yarışmada birinciler, Modern Türk Mutfağı kategorisinde Kahramanmaraş’tan uluslararası mutfak kategorisinde ise Bursa’dan çıktı.